UA-38200528-1

09-미시세계와 거시세계

Chap. 9 미시세계와 거시세계



Microscopic and macroscopic world!


We live in a wonderfully complex universe, and we are curious about it by nature. So we wonder why are we here? What is the world made of? Where does it come from?
Throughout the lectures I have tried to show you a hint of how we can find some of the answers. Now it is your turn to move ahead and find the answers. Good luck!



최종 에세이 제출

12월 12 () 5pm @56 508
◦ 길이: A4 3 이내
제: 여, 유, 지, 오.
해 면담평가 다.
- : 12 19일 () 오후 3시~5시 또는 20 () 오전 10~12시, 후 1-2 중에
➞ 다음 링크에서 선택
https://goo.gl/hUkD1g
- 면담장소: 56동 508호



Comments

08-양자의 세계

Chap. 8 양자의 세계



Quantum World


“If successful scientific theories can be thought of as cures for stubborn problems, quantum physics was the wonder drug of the 20th century. It successfully explained phenomena such as radioactivity and antimatter, and no other theory can match its description of how light and particles behave on small scales.” --- by Maggie McKee, NewScientist http://www.newscientist.com/article/dn9930-instant-expert-quantum-world.html


:
  • 트 "우리는 얼마나 작은 물체까지 잴 수 있을까? - 측정의 과학(1) - 중력파 관측" - https://goo.gl/4R76Ew
  • 트 "원자의 크기는 어떻게 측정할 수 있을까? - 측정의 과학(2)" - https://goo.gl/cBOLXw
  • 트 "불확정성 원리 - 측정의 과학(3) - 사과를 볼 때와 전자를 볼 때의 차이점" - https://goo.gl/J3DZ7t

Useful Links and Further Reading:




Homework #3 : 11/28 (월) - 강의시간에 제출


  • Chap.8 강의와 Reading Assignment에 대한 보고서 제출. (Reference에 주어진 짧은 보고서 양식을 참고)

Suggested Questions


  1. 왜 하나의 물체가 입자와 파동의 성질을 동시에 갖는 것이 모순이 되는가? 우리가 이해하는 입자(particle)와 파동(wave)의 성질로 부터 추론해 보자.
  2. 원자 혹은 그 보다 작은 입자들의 존재를 입증하는 증거는 무엇인가? 우리 눈으로 직접 확인할 수 없는 간접적인 사실에 근거한 “원자” 혹은 “근본입자”의 존재에 대해 얼마나 확신할 수 있는가? 물체-분자-원자-핵-…. 식의 논리를 적용하면 더 작은 더 근본적인 ‘새로운’ 근본 입자를 생각할 수 있을까?
  3. 하이젠베르크의 불확정성 원리와 양자역학이 현대철학에 미친 영향은 어떤 것이 있나? 입자-파동의 이중성과 불확정성 원리가 사물 또는 자연에 대한 고전적 인식의 관점에 준 변화에서 출발해서 논의해 보자.


Comments

07-CD, DVD, and PS2?

Chap. 7 CD, DVD, PS2?



CD, DVD, PS2?


The Information Age, also commonly known as the Computer Age or Digital Age, is an idea that the current age will be characterized by the ability of individuals to transfer information freely, and to have instant access to information that would have been difficult or impossible to find previously. The idea is linked to the concept of a digital age or digital revolution, and carries the ramifications of a shift from traditional industry that the industrial revolution brought through industrialization, to an economy based on the manipulation of information, i.e., an information society. —- From Wikipedia


:

Useful Links and Further Reading:



Suggested Questions


  1. 이진수 표현을 통한 문자 정보의 디지털 정보 저장 방법과 소리 또는 비디오 등의 미디어 저장 방법의 공통점과 차이점은 무엇인가?
  2. 파동의 여러 성질을 “위상”의 개념을 이용해 설명할 수 있음을 보았다. 우리 주변에서 볼 수 있는 현상 중에 ’위상’의 개념이 적용되는 것이 있는지 찾아보고, 그 원리를 유추해 보자.
  3. 이중슬릿 (double slit) 실험과 같이 빛의 경로차를 이용한 기기가 있는지 찾아보자.

Comments

06-G선상의 아리아

Chap. 6 G선 상의 아리아



Air on the G-String


Bach, Johann Sebastian, is one of the greatest composers of all time. His music combines profound expression with clever musico-mathematical feats, like fugues and cannons in which the same melody is played against itself in various ways. In this chapter, let us think about the sound played in the ‘Air on the G string’, how it works and what it implies in terms of physics.



Useful Links and Further Reading:





Suggested Questions


  1. Why do things vibrate?
  2. What is sound and how does it travel?
  3. How is the sine wave connected to a circular motion?
  4. Why do waves interfere each other?
  5. What is a Fourier series?
  6. How is music stored in the mp3 file?
  7. 순정음과 평균율의 차이는 무엇인가? 평균율을 도입하게된 이유는?

Comments

05-시간의 역사

Chap. 5 시간의 역사



Time in Physics


“Time in physics is defined by its measurement: time is what a clock reads. It is a scalar quantity and, like length, mass, and charge, is usually described as a fundamental quantity. Time can be combined mathematically with other physical quantities to derive other concepts such as motion, kinetic energy and time-dependent fields. Timekeeping is a complex of technological and scientific issues, and part of the foundation of recordkeeping.”
— From Wikipedia
http://en.wikipedia.org/wiki/Time_in_physics#Regularities_in_nature


강의록: 05-시간의 역사 (Presentation Slides: 05-time)

:

Useful Links and Further Reading:




Homework #2 : 10/26 (수) - 강의시간에 제출


  • Chap.5 강의와 Reading Assignment에 대한 보고서 제출. (Reference에 주어진 짧은 보고서 양식을 참고)

Suggested Questions


  1. 예술가의 음악, 미술 작품 속에 표현된 시간의 개념과 과학적 시간의 개념은 얼마나 다른 것일까?
  2. 시간의 시작점은 존재하는 것일까? 강의에서 언급된 논점을 비판적으로 생각해 본다면?
  3. 휘어진 공간과 느리게 가는 시간은 우리의 ’직관’과 어떤 면에서 배치되는가?
  4. ‘빛으로 가는 시계’ 보다 더 “좋은” 시계를 찾을 수 있을까? 다른 종류의 시계의 장단점을 논의해 보자.


Comments